Behovene innenfor handel dreier seg om å bidra til en enklere hverdag hvor det er lett å administrere kundekrav. Tid er penger, og vi bistår våre oppdragsgivere med å redusere ressursbruk på sene betalere.
Handel er et betydelig vekstområde for Kredinor. Vi har mer enn tre tusen handelsbedrifter som oppdragsgivere og egne handelsteam både i saksbehandlingen, på kundeservice og i juridisk avdeling.
Forretningsområdet Handel, som også inkluderer tjenesteytende virksomheter og servicebedrifter, leverer faktura- og inkassotjenester til handelsbedrifter over hele landet. Tjenestene dekker alt som skjer med et krav; fra kredittvurdering til fakturering og reskontroføring, via purring, inkasso og overvåking, samt oppkjøp av fordringer. Samtidig legger vi til rette for løsninger som gjør det enklere for sluttkunden å betale.
Datavarehuset vårt lager gode rapporter over alt som skjer underveis i prosessen og hvilke resultater som oppnås. Med flest antall inkassosaker i Norge har vi unik informasjon som gir oss mulighet til å løse oppdrag på raskeste måte – og til lavest mulige kostnad. Vår analyseavdeling systematiserer informasjonen slik at det blir lett for saksbehandlerne å treffe gode beslutninger. I et marked der mye er likt er kanskje nettopp vår helt unike database vårt fremste konkurransefortrinn.
Vi arbeider tett sammen med NorgesGruppen, Ringnes, Caverion, Canal Digital, Telia, Scandic hotels og Bærum kommune. Mer enn 100 av landets kommuner har også valgt Kredinor om sin forlengede arm når regninger ikke blir betalt til avtalt tid.
Vi utvikler løpende systemintegrasjoner mot de ledende ERP-systemene innen handel. Integrasjonene Microsoft Dynamics Navision, 24 Seven Office og Cordell kom på plass i 2016, og løsninger som fortsatt er i arbeid er iStoner, inforM3 og Visma Global.
Gjennom direktiv 2011/7/EU har næringsdrivende innen handel en lovfestet rett til å ta et ekstra forsinkelsesgebyr fra andre næringsdrivende. Forsinkelsesgebyret er besluttet som et ledd i “Kampen mot forsinket betaling”. Noen av våre oppdragsgivere benytter dette i utvalgte kundeforhold. Effekten for de som har mange sene betalere er tidligere frigjort kapital, større forutsigbarhet og økt lønnsomhet.
Inkassoutviklingen blant de unge fortsetter i "feil" retning i 2020. Mens antall inkassosaker går ned i samtlige andre aldersgrupper under koronapandemien, er det en økning i antall inkassosaker blant unge mellom 18 og 25 år.
Inkassosatser og gebyrer for 2021 ligger i en egen artikkel på kredinor.no. Disse endringene trådte i kraft 1. oktober 2020, og inneholder informasjon om inkassosats, inkassosalær, purregebyr, rettsgebyret, forsinkelsesrentesatsen og forsinkelsesgebyret.
I den nyeste utgaven av KredinorNytt presenterer vi en kompleks løsning som i praksis innebærer forenkling for alle - fra vår oppdragsgiver som er Altibox til de 37 partnerne og deres fra 2.000 til 200.000 sluttkunder som benytter leveransene fra Norges best likte bredbåndsleverandør.
Fyll inn informasjonen i feltene nedenfor (org.nr og adresse legges automatisk inn). Vi tar kontakt i løpet av kort tid for en uforpliktende samtale. *Alle felter må være utfylt.
Epost blikunde@kredinor.no